torsdag 8 november 2012

Stamkund hos veterinären

Nu är det ett tag sedan sist jag skrev här, mycket på grund av att det inte har hänt så mycket som är värt att skriva om sedan sist, förrän nu.

I tisdags förmiddag var jag och Elite ute och gick, vi passade på att smita in på en liten udde där vi kunde vara ensamma och han fick vara lös. Vi började leka lite apport med en pinne, jag såg till att ta bort alla utstickande små grenar så Elite inte skulle göra sig illa på den, vilket inte hjälpte nämvärt mycket. Efter lite lek så kastade jag pinnen och Elite sprang efter den. På något konstigt vänster lyckades hunden få pinnen rakt in i halsen. Han började hosta och kväljas och till slut kom pinnen ut.
Jag försökte att inte göra så stor sak av det här eftersom jag var rädd att skrämma upp honom mer.

Förmiddagen gick och Elite var ganska hängig, så riktigt bedrövad ut och ville inte äta eller dricka. Jag ringde husse som kom och hämtade Elite eftersom jag skulle på jobbet, ville inte att han skulle vara ensam ifall tillståndet förvärrades. Ganska snart efter att husse hämtat Elite åkte han in till veterinären för att vara på den säkra sidan. Där blev han kvar till 17-tiden för att sövas så de kunde titta i halsen. De kunde inte se några skador eller pinnbitar, men det bubblade upp en liten mängd blodtillblandat skum ur luftstrupen vilket enl dem innebar att han hade en liten skada längre ner i halsen. Det skulle mest troligt inte behöva åtgärdas så han fick komma hem.

Väl hemma var vovven ganska groggy, precis som han brukade vara efter gipsbytet när han var liten. Han ville helst ligga och sova och vi fick tvinga upp honom för att dricka lite och för att komma ut.

Under onsdagen var husse hemma en stund på förmiddagen och därefter fick Elite följa med honom till jobbet så han inte skulle behöva vara ensam. Han var fortsatt hängig, vilken kunde vara sviter efter sövningen. Under kvällen trugade husse i Elite ostbitar och grädde, vilket gick trögt. Det gick bättre för honom att dricka vatten, förutsatt att han fick ligga ner under tiden.

Idag var Elite fortfarande inte förbättrad, snarare tvärt om. Han hade mycket svårt att komma ur sängen på morgonen och när husse skulle hjälpa honom upp så skrek Elite till flera gånger innan han kom upp på fötter. De gick ut och Elite fick utföra sina behov, skakig på benen. Under förmiddagen tyckte jag att han såg allt sämre ut, han hade nu börjat att halta och såg ännu mer instabil ut. Eftersom jag skulle iväg en snabb sväng under förmiddagen bad jag grannen Sandra ta hand om Elite, så han inte skulle behöva vara själv. Efter mitt ärende ringde jag veterinären, det kändes som en ohållbar situation och som att något var riktigt fel.

Vi fick en akuttid och Sandra var snäll nog att skjutsa oss dit, väl där upptäcker de att Elite är uttorkad och att han har feber, 40,2 grader (hundar ska tydligen ligga mellan 38-39 grader). Så dom lade in honom för uppvätskning och för att ge smärtlindring och antibiotika. Det kan ha blivit en infektion i såret eller så är det någon pinnbit som har fastnat längre ner och som inte går att se. Vi skulle få hämta Elite under kvällen så då får vi se hur han mår.


Stackars vovve, vid det här laget är han väl igenkänd hos veterinären, värsta stamkunden!
/Frida, Johan och Elite

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar