fredag 16 november 2012

Varning för starka bilder!

Igår var en krävande dag för både mig och Elite, en lång dag med mycket bilkörande. Så när vi väl var hemma tog vi det rätt så lugnt fram tills det att vi hämtade husse på flyget. Vi sondmatade vovven och gav honom den sista medicinen för dagen, sen gjorde vi natt.


Sondmatning på gång, mums!

Imorse tragglade jag mig upp kl. 5.00 för att hinna med att ge Elite frukost och första medicinen för dagen. Sen har Elite fått vara med husse på jobbet, det är en grym tur att Johan har möjlighet att ta med honom dit. För även om det kan vara svårt att kombinera med hans möten och sådant, så skulle det ha varit ännu mer trixande för oss om inte han hade haft et sånt flexibelt jobb. Min chef har även varit väldigt förstående och hjälpt mig att skifta arbetspass och gett mig möjligheten att vid behov komma in lite senare till mina kvällspass, om det funkar för avdelningen.


En bråkdel av allt vi har hemma för att vårda Elite
Sprutor, kompresser, mediciner, salva, mat. Vi har även
pappersunderlägg, handskar, koksalt, handsprit, mm.
 
Elites apotek, medicinerna består av:
Metacam - Anti-inflammatorisksmärtlindring
Baytril - Antibiotika
Cefamox - Antibiotika

 Ikväll har vi tagit itu med den dagliga uppgiften att spola igenom Elites sår med ca 1 liter koksalt! Det kom ut mycket var, vilket var bra, men lika snabbt fyllde det på sig igen. Hoppas innerligt att det börjar dra ihop sig snart, det var inte en angenäm upplevelse. Stackars älsklingsvovven! Nu är i alla fall såren rena, han är duschad i övrigt och huden runt såren är smord med Silon-salva för att skydda den.

Till veckan är planen att vi ska med Elite till djurkliniken här i stan för klinisk kontroll av sår, sond och välbefinnande. Sen veckan därpå ska han göra en kontraströntgen för att se ifall det fortsätter att läcka ut i vävnaderna, om allt ser bra ut så kan han få börja äta försiktigt. Kan tänka mig att det kommer bli antingen uppblött mat eller burkmat för en tid.






Som jag skriver i överskriften så kommer här några starka bilder på Elites tillstånd. För er som väljer att inte kika vidare, så kommer det fler uppdateringar över hur vår kille mår framöver.


Elite med sin sond i nosen som är häftad ovanpå nosen
och sedan dragen över huvudet
Elite med sin sond och sina sår efter dränen
som är infekterade och det rinner var ur

 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar